8+1 tipp, hogy előrébb sorolja a publikációit a Google Scholar vagy egyéb tudományos publikációkeresők I Akadémiai keresőoptimalizálás (ASEO) a gyakorlatban

Olvasási idő: 2 perc

Utoljára frissítve: 2023. 09. 13.

Az elektronikus publikálás általános gyakorlattá vált a tudományos életben, azonban az elektronikus publikálási ökoszisztémában megjelenő új trendek, szereplők, szoftverek és platformok sokasága új kihívásokat jelentenek, illetve új gyakorlatok/praktikák adaptálására kényszeríti a kutatókat. Az akadémiai keresőoptimalizálás (Academic search engine optimization [ASEO]) gyakorlata abban segítheti a publikálókat, hogy cikkeiket az olyan (egyre népszerűbb) tudományos keresőmotorok is indexálják, mint többek között a Google Scholar, az IEEE Xplore vagy a PubMed.

 

Az indexálás mellett hasonlóan fontos, hogy a tudományos művek rangsorolt listázása alkalmával a publikált cikk minél előrébb jelenjen meg a találatok között, hiszen a top pozíciókban megjelenő cikkeket nagyobb valószínűséggel olvassák el, és nagyobb mértékben hivatkozzák. A következő gyakorlati tanácsok azt a célt szolgálják, hogy a publikált vagy repozitóriumba helyezett cikkeket minél előrébb rangsorolja az elektronikus publikálási ökoszisztémában alkalmazott keresőmotorok algoritmusa, ezáltal eredményezve nagyobb elérést és hivatkozást azoknak.

 

  1. Fontos, hogy a publikáció címében, alcímében, absztraktjában illetve magában a törzsszövegében is megjelenjenek azok a keresőszavak, kulcsszavak, amelyek tartalmazzák a cikk szempontjából legfontosabb kifejezéseket. A címben (1-2 kulcsszó), az absztraktban (3-6 kulcsszó) és a kulcsszavak (Keywords) mezőkben (5-7 kulcsszó) szerepeljen. Egy dokumentumot nem lehet túl sok kulcsszóra optimalizálni, ezért jobb lehet, ha csupán néhányat választunk (5-7). A törzsszövegben hagyja, hogy a kulcsszavak természetesen és a megfelelő kontextusban szerepeljenek, a keresőmotorok általában „nem szeretik” a sok kulcsszóismétlést (keyword stuffing), és emiatt „leindexelhetik” a cikket. Használjon olyan kulcsszavakat, amelyek összhangban vannak a kutatási témájával, ha bizonytalan, ellenőrizheti a hasonló témájú nagyobb tanulmányokban használt kulcsszavakat. A legeredményesebb kulcsszavak megtalálásáért érdemes a Google Trends, Google Adwords keyword tool, Google Search–based keyword tool eszközöket is használni.
  2. A legnagyobb elérés érdekében érdemes az absztraktban, illetve a törzsszövegben a kereső- és kulcsszavak szinonimáit is feltüntetni, így azok is rátalálhatnak az írásra, akik kevésbé ismerik a diszciplína megszokott, elfogadott nyelvezetét.
  3. A szerzők, illetve a hivatkozott szerzők neveinek írása kapcsán fontos, hogy maradjon következetes, győződjön meg róla, hogy ugyanúgy hivatkozik rájuk, mint ahogyan más online kiadványokban hivatkoznak rájuk – különösen fontos ez, ha a név speciális karaktereket tartalmaz.
  4. A Publikáció megjelenése kövesse a tanulmányoknál megszokott formai követelményeket, tördelést, elrendezést, szakaszokat (Cím, Kulcsszavak, absztrakt, bevezetés…). Az egységes tudományos elrendezés és szerkezet segít a webes tudományos keresőmotoroknak abban, hogy a cikket tudományosnak ismerjék fel.
  5. A publikáció hivatkozásai tartalmazzanak minden olyan megjelent cikket, amelyet elolvasott, és amelyek a jelenlegi kutatási munkájához kapcsolódnak.
  6. A cikkekben megjelenő táblázatok, diagramok, ábrák elnevezései, tengelycímek, jelmagyarázatok, adatfeliratok legyenek géppel olvashatók, képek helyett betűtípus-alapú szöveget tartalmazó vektorgrafikák legyenek. További információt ezen a linken érhet el.
  7. A cikk fájlja rendelkezzen megfelelően kitöltött metaadatokkal, mert a keresőmotor ezeket is figyelembe veszi. Szerepeljen a metaadatok között a cím, szerző, kulcsszavak és esetleg az absztrakt is. A metaadatokat a Microsoft Word alkalmazásban a „Fájl” fület megnyitva az „Információ” mezőre kattintva érheti el, szerkesztheti, ugyanez az Adobe Acrobat Reader alkalmazásban a „Fájl” fület lenyitva a „Tulajdonságok” mezőre kattintva érhető el.
  8. A fájl elnevezésénél törekedjünk egy értelmes, a címet tartalmazó elnevezésre.

 

+1. Ha a cikkünk rendelkezik landing oldallal, azon is tüntessük fel a fájlhoz tartalmazó metaadatokat, mert a keresőmotorok ez alapján is megtalálhatják a publikációt.

 

Kérdés esetén keresse az Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont, Publikálás- és Kutatástámogatási Osztály munkatársait a ranking@lib.pte.hu e-mail-címen.

 

 

Comments are closed.

PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont | 2023

Up ↑