Utoljára frissítve: 2023. 09. 13.
Az elektronikus publikálás általános gyakorlattá vált a tudományos életben, azonban az elektronikus publikálási ökoszisztémában megjelenő új trendek, szereplők, szoftverek és platformok sokasága új kihívásokat jelentenek, illetve új gyakorlatok/praktikák adaptálására kényszeríti a kutatókat. Az akadémiai keresőoptimalizálás (Academic search engine optimization [ASEO]) gyakorlata abban segítheti a publikálókat, hogy cikkeiket az olyan (egyre népszerűbb) tudományos keresőmotorok is indexálják, mint többek között a Google Scholar, az IEEE Xplore vagy a PubMed.
Az indexálás mellett hasonlóan fontos, hogy a tudományos művek rangsorolt listázása alkalmával a publikált cikk minél előrébb jelenjen meg a találatok között, hiszen a top pozíciókban megjelenő cikkeket nagyobb valószínűséggel olvassák el, és nagyobb mértékben hivatkozzák. A következő gyakorlati tanácsok azt a célt szolgálják, hogy a publikált vagy repozitóriumba helyezett cikkeket minél előrébb rangsorolja az elektronikus publikálási ökoszisztémában alkalmazott keresőmotorok algoritmusa, ezáltal eredményezve nagyobb elérést és hivatkozást azoknak.
- Fontos, hogy a publikáció címében, alcímében, absztraktjában illetve magában a törzsszövegében is megjelenjenek azok a keresőszavak, kulcsszavak, amelyek tartalmazzák a cikk szempontjából legfontosabb kifejezéseket. A címben (1-2 kulcsszó), az absztraktban (3-6 kulcsszó) és a kulcsszavak (Keywords) mezőkben (5-7 kulcsszó) szerepeljen. Egy dokumentumot nem lehet túl sok kulcsszóra optimalizálni, ezért jobb lehet, ha csupán néhányat választunk (5-7). A törzsszövegben hagyja, hogy a kulcsszavak természetesen és a megfelelő kontextusban szerepeljenek, a keresőmotorok általában „nem szeretik” a sok kulcsszóismétlést (keyword stuffing), és emiatt „leindexelhetik” a cikket. Használjon olyan kulcsszavakat, amelyek összhangban vannak a kutatási témájával, ha bizonytalan, ellenőrizheti a hasonló témájú nagyobb tanulmányokban használt kulcsszavakat. A legeredményesebb kulcsszavak megtalálásáért érdemes a Google Trends, Google Adwords keyword tool, Google Search–based keyword tool eszközöket is használni.
- A legnagyobb elérés érdekében érdemes az absztraktban, illetve a törzsszövegben a kereső- és kulcsszavak szinonimáit is feltüntetni, így azok is rátalálhatnak az írásra, akik kevésbé ismerik a diszciplína megszokott, elfogadott nyelvezetét.
- A szerzők, illetve a hivatkozott szerzők neveinek írása kapcsán fontos, hogy maradjon következetes, győződjön meg róla, hogy ugyanúgy hivatkozik rájuk, mint ahogyan más online kiadványokban hivatkoznak rájuk – különösen fontos ez, ha a név speciális karaktereket tartalmaz.
- A Publikáció megjelenése kövesse a tanulmányoknál megszokott formai követelményeket, tördelést, elrendezést, szakaszokat (Cím, Kulcsszavak, absztrakt, bevezetés…). Az egységes tudományos elrendezés és szerkezet segít a webes tudományos keresőmotoroknak abban, hogy a cikket tudományosnak ismerjék fel.
- A publikáció hivatkozásai tartalmazzanak minden olyan megjelent cikket, amelyet elolvasott, és amelyek a jelenlegi kutatási munkájához kapcsolódnak.
- A cikkekben megjelenő táblázatok, diagramok, ábrák elnevezései, tengelycímek, jelmagyarázatok, adatfeliratok legyenek géppel olvashatók, képek helyett betűtípus-alapú szöveget tartalmazó vektorgrafikák legyenek. További információt ezen a linken érhet el.
- A cikk fájlja rendelkezzen megfelelően kitöltött metaadatokkal, mert a keresőmotor ezeket is figyelembe veszi. Szerepeljen a metaadatok között a cím, szerző, kulcsszavak és esetleg az absztrakt is. A metaadatokat a Microsoft Word alkalmazásban a „Fájl” fület megnyitva az „Információ” mezőre kattintva érheti el, szerkesztheti, ugyanez az Adobe Acrobat Reader alkalmazásban a „Fájl” fület lenyitva a „Tulajdonságok” mezőre kattintva érhető el.
- A fájl elnevezésénél törekedjünk egy értelmes, a címet tartalmazó elnevezésre.
+1. Ha a cikkünk rendelkezik landing oldallal, azon is tüntessük fel a fájlhoz tartalmazó metaadatokat, mert a keresőmotorok ez alapján is megtalálhatják a publikációt.
Kérdés esetén keresse az Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont, Publikálás- és Kutatástámogatási Osztály munkatársait a ranking@lib.pte.hu e-mail-címen.
- Green, David: Academic Search Engine Optimization: ASEO https://openjournalsystems.com/academic-search-engine-optimization/
- Beel, Jöran, Bela Gipp und Erik Wilde: »Academic Search Engine Optimization (ASEO).« Journal of Scholarly Publishing 41, Nr. 2 (2010): 176–190. doi:10.3138/jsp.41.2.176.