Mit jelent valójában az egészség, és egyáltalán hogyan tudunk egészségtudatos felnőttekké válni? Milyen mentális gátjai lehetnek az elsősegélynyújtási hajlandóságnak? Hogyan tudunk hatással lenni arra, hogy a társadalom mit gondol gondol ezekről a kérdésekről? Többek között erre kerestük a választ a Kapocs a tudáshoz podcastünk tizenharmadik adásában vendégünkkel: Bánfai Bálinttal.
Tartsanak velünk!
Vendégünkről
Bánfai Bálint a PTE Egészségtudományi Kar, Egészségpedagógiai és Sürgősségi Alapozó Tanszék egyetemi docense, a karon működő Egészségtudományi Humán Páciens Szimulációs Központ vezetője és a nemzetközi Kids Save Lives kezdeményezés itthoni megalapítója, akit 2020-ban a Made in Pécs-díjátadó gálán Hétköznapi Hős-díjjal jutalmaztak. Ezúttal is bemutatásra került vendégünk kutatói életútja, továbbá körbejártuk főbb kutatási területeit is: az egészségműveltség és az egészségértés témakörét és az ezzel kapcsolatos tudásszint fejlesztésének lehetőségeiről is beszéltünk. Illetve beszélgettünk még az elsősegélynyújtás társadalmasításának elősegítéséről és a Kids Save Lives in Hungary kezdeményezésről is.
Bánfai Bálint MTMT, ORCID, Scopus, Web of Science profiljai.
Az új adás epizódja:
Miről beszélgettünk?
- A kezdetektől napjainkig: hogyan alakult ki vendégünk kutatói érdeklődése?
- Mit jelent az egészség? Az egészségműveltség és egészségértés szintjei;
- Az elsősegélynyújtási hajlandóság mentális gátjai és a Kids Save Lives in Hungary kezdeményezés;
- Kutatási- és publikálási gyakorlatok az egészségtudomány területén;
- Fókuszban: az Egészségtudományi Humán Páciens Szimulációs Központ;
- Hogyan válhatunk egészségtudatossá?
A kezdetektől napjainkig: hogyan alakult ki vendégünk kutatói érdeklődése
A beszélgetés elején vendégünket természetesen kutatói életútjának kezdeteiről kérdeztük.
- Arra voltunk kíváncsiak, hogy Bálint milyen hatásokra döntött az egészségügyi pálya mellett, és mivel foglalkozott mielőtt oktató-kutató lett.
- Kérdeztük a mentőtiszti munka mindennapjairól és a munka során tapasztalható kihívásokról.
- Továbbá arról is beszélgettünk, hogy mi az érdekes a gyermek-elsősegélynyújtás oktatásában.
- Végül arra voltunk kíváncsiak, hogyan jellemezné magát kutatóként és oktatóként vendégünk.
Mit jelent az egészség? Az egészségműveltség és egészségértés szintjei
Ezek után arra kerestük a választ, vajon hogyan függhet össze az egészségértésünk szintje az egészségi állapotunkkal.
- Ezen a ponton egy összetett egészségfogalom körvonalait vázolta fel vendégünk.
- Megismerkedtünk az egészségműveltség és egészségértés jelentéseivel.
- Beszélgettünk arról, hogy ki felel az egészségműveltség fejlesztéséért, és arról, hogy milyen módon lehetne javítani az orvos-beteg kommunikáción.
„A skandinávokkal vagy egyéb országokkal összehasonlítva vannak gondolkodásbeli különbségek. Egy felmérésből kiderült, hogy mi úgy gondoljuk, az egészségügyi ellátás 20%-ban kommunikáció, 80%-ban szakma. A skandinávok nagyjából fordítva gondolkodnak: náluk 80% a kommunikáció és 20% a szakma. Ha nem is ennyire drasztikusan, de azt gondolom, hogy ők állnak közelebb az igazsághoz.”
- Kíváncsiak voltunk arra is, hogy vendégünk hogyan egyezteti össze a kutatói és a tudománykommunikációval kapcsolatos feladatokat.
- Ennek kapcsán pedig megkérdeztük, hogy indokolt-e a tudománykommunikációs szerepvállalások beépítése a kutatásértékelésbe.
Az elsősegélynyújtási hajlandóság mentális gátjai és a Kids Save Lives in Hungary
Hosszabb időt szenteltünk az elsősegélynyújtás társadalmasítási lehetőségeinek és a Kids Save Lives nemzetközi kezdeményezés bemutatásának.
- Magyarországon nemzetközi viszonylatban is alacsony, körülbelül 30%-os a segítségnyújtási hajlandóság. Éppen ezért tartottuk fontosnak kitérni a cselekvőképesség mentális gátjaira, és arra, hogy milyen módon lehetne javítani a magyar lakosság körében ezeken az arányokon.
„A keringésmegállások túlélési aránya 0 és 18% között van. Ha van száz kórházon kívüli keringésmegállás, és 30%-os a segítségnyújtási hajlandóság, akkor önmagában száz emberből harmincnak van esélye arra, hogy ezt túlélje. Ha ehhez hozzátesszem a 0-18% százalékos túlélési arányt, akkor a százból már csak csak két embernek van esélye a túlélésre.”
- Teljeskörűen megismerhettük a Kids Save Lives programot, ami azt szorgalmazza, hogy legkésőbb 12 éves kortól kezdődően világszerte tanítsuk meg a gyermekeket az újraélesztés alaplépéseire.
- A program oktatásmódszertani kérdésein kívül az is érdekelt minket, hogy milyen pluszt adnak ezek az edukálási alkalmak a kutatáshoz és a publikáláshoz, és ami talán még ennél is jelentősebb, milyen meghatározó élményekkel gazdagodik a kutató, amikor gyermekeket oktat.
Kutatási és publikálási gyakorlatok az egészségtudomány területén
Az egészségértésünkkel és az elsősegélynyújtás társadalmasításával kapcsolatos kutatások meglehetősen interdiszciplinárisak. Ez a tudományterületeket átfogó szemlélet jelen van a kutatói közösségek hozzáállásban is.
- Vendégünktől megtudhattuk, hogy az egészségtudományi szakmai rendezvényeken kívül egyre több határterület – például neveléstudomány – konferenciáján és folyóiratában tudnak megjelenni az egészségneveléssel kapcsolatos diskurzusok.
- A gördülékeny nemzetközi együttműködések közül interjúalanyunk az Európai Újraélesztési Tanács kutatói közösségét emelte ki.
- Nem hagyhattuk ki azt a kérdést sem, hogy a kormányzati szereplők nyitottak-e a kutatási eredmények hasznosítására? A publikációs eredmények beépíthetők-e a gyakorlatba, egy ország egészségtudatos működésébe?
Fókuszban az Egészségtudományi Humán Páciens Szimulációs Központ
A kutatást és oktatást támogató intézményi háttért bemutató blokkunkban az Egészségtudományi Karon működő Egészségtudományi Humán Páciens Szimulációs Központról beszélgettünk.
- Itt arról kérdeztük vendégünket, hogy milyen igény hívta életre a Központot és milyen szerepet tölt be intézményük az Egészségtudományi Kar működésében.
- Hallgatóink értesülhetnek az itt található, hiperrealisztikusan berendezett terekről és a felhasznált eszközökről is.
- Végül azt is megtudtuk, hogy Bánfai Bálint mint a Központ vezetője milyen jövőképet képzel el, milyen irányba szeretné fejleszteni a Szimulációs Központot.
Hogyan válhatunk egészségtudatossá?
Végül ismét visszatértünk az egészségünkkel kapcsolatos általános kérdéskörökhöz.
- Megkérdeztük, hogy milyen az egészségtudatos ember, és hogyan tudja valaki megállapítani, hogy a tudatosság milyen szintjén áll.
- Arról is kérdeztünk, hogy milyen forrásból érdemes tájékozódjunk az egészségünkről annak érdekében, hogy ne váljunk egészségszorongóvá.
Aki a beszélgetés kapcsán írna vendégünknek, ezt a következő elérhetőségen teheti meg: balint.banfai@etk.pte.hu
A beszélgetéshez kapcsolódó linkek
Az újraélesztés világnapja október 16.
Egészségtudományi Humán Páciens Szimulációs Központ
European Resuscitation Council – Európai Újraélesztési Tanács
PTE Kultúrfeszt – Kids Save Lives – életmentő gyerekek
ÍGY NYOMJUK MI! – TE IS TUDNÁL SEGÍTENI !
Mi várható a folytatásban?
A Kapocs a tudáshoz podcast-sorozat következő részeiben is szeretnénk minél több tudományterület kutatóit megszólaltatni, ezért hamarosan újabb interjúkkal jelentkezünk. Ha nem akar erről lemaradni, kövesse megújult kutatástámogató blogunkat, Spotify-csatornánkat és Facebook-oldalunkat is.
Amennyiben megírná véleményét az elhangzottakról, keressen minket bizalommal az alábbi e-mail-címen: authorsupport@lib.pte.hu