7 lépés folyóiratunk nemzetközi láthatóságának növelése érdekében: a megújult DOAJ honlap

Olvasási idő: 4 perc

Utoljára frissítve: 2023. 06. 27.

Korábbi cikkeinkben már ismertettük azt, hogy a folyóirat-szerkesztőségek számára milyen weboldalak és adatbázisok tanulmányozását ajánljuk könyvtárosként, ha a szerkesztőség célja a folyóirat hazai és nemzetközi láthatóságának növelése.[1] A DOAJ-ról (Directory of Open Access Journals) azért közlünk egy új cikket, mert az elmúlt hónapokban megújult a DOAJ weboldala, és a – cikk témája szempontjából érdekes – folyóirat-kiválasztási folyamat is módosult.[2]

*     *     *

A DOAJ (Directory of Open Access Journals) nemzetközileg elismert szolgáltatás, mely kifejezetten Open Access folyóiratokról biztosít – kereshető adatbázisba szervezetten – információkat. Megbízhatóságát és elismertségét a folyóiratokkal szemben támasztott minőségi követelményrendszerével és a nemzetközi szabványokhoz való alkalmazkodás megkövetelésével vívta ki a tudományos lapkiadásban.[3]

A DOAJ folyóirat-tartalma multidiszciplináris, a bekerülés során nem tudományterületek szerint válogat a folyóiratcímek között, és a folyóiratcikkek nyelve szempontjából sem kötelezi el a szerkesztőségeket az angol nyelv használata mellett. Jelenleg 43 magyar folyóiratcímet indexál az adatbázis.[4]

DOAJ nyitókép
DOAJ nyitókép

Ahhoz, hogy kezdeményezzük saját folyóiratunk bekerülését a DOAJ-ba, korábban egy űrlap 58 kérdését kellett megválaszolnunk. Most egy 7 lépcsőből álló folyamaton vezeti végig a regisztrált felhasználót a DOAJ szerkesztősége, tehát a 7 lépcsőt megelőzően regisztrálnunk kell az oldalra!

Regisztrációs oldal:
https://doaj.org/account/register

A folyóirat regisztrációs kérelmének elindítását megelőzően fontos tudnunk azt, hogy a DOAJ szolgáltató a kérelem elbírálása során a folyóirat honlapját vizsgálja meg. Ezért célszerű a honlapot könnyen kezelhető menürendszerrel ellátni, és a menüpontokban részletes információkat közölni. A DOAJ regisztrációs űrlapján sokszor kell igazolni az egyes állításainkat a honlap vonatkozó URL címével.

A DOAJ-regisztráció megkezdése előtt
javasoljuk elolvasni a szolgáltató saját gyártású segédletét,
mely az alábbi linken érhető el:

https://doaj.org/apply/guide/

A továbbiakban bemutatjuk azt a 7 lépcsőből álló szempontrendszert, amit a DOAJ csapata megvizsgál a folyóiratunkon!

DOAJ-regisztráció lépései
DOAJ-regisztráció lépései
  1. Az Open Access melletti elköteleződés (Open access compliance):
  • Szükséges a honlapon közzétenni a folyóirat Open Access nyilatkozatát.[5] Ezt a folyóirat honlapjáról származó URL-el kell igazolni.
1. lépcső
1. lépcső
  1. A folyóiratra vonatkozó alapvető információk (About the Journal):
  • Folyóirat eredeti címe (és az angolra fordított címe).
  • Nyomtatott és elektronikus ISSN azonosítók. (Az ISSN azonosító legyen regisztrálva a https://portal.issn.org/ oldalon!)
  • Folyóirat honlapjának elérhetősége.
  • A folyóirat szakterületét angol nyelvű kulcsszavakkal kell meghatároznunk.
  • Adjuk meg a folyóirathoz benyújtható kéziratok nyelvét!
  • A kiadó nevét és az országot egy-egy listából kell kiválasztanunk.
  • Ha van olyan intézmény, kutatócsoport vagy egyesület, amely a folyóiratot szakmailag vagy anyagilag támogatja, akkor az is kiválasztható az oldalon.
  1. Szerzői jog és licenc (Copyright & licensing):
  • A DOAJ által javasolt Creative Commons licencek használata ajánlott a folyóirat és az egyes cikkek vonatkozásában is.[6]
  • Ha a folyóirat az egyes cikkeken is megjeleníti a CC licencet, akkor azt igazolnunk kell egy példával az aktuális folyóiratszámból!
  • A folyóirat honlapján legyen egy rész, amely leírja a szerzői jogok és licencek kezelését.
  1. Szerkesztőségi munkafolyamatok (Editorial):
  • Meg kell adnunk, hogy milyen típusú szakmai lektorálást végzünk a publikálandó folyóiratcikkeken, és ennek folyamatleírása jelenjen meg a folyóirat szerkesztőségi munkát bemutató aloldalán.
  • Ajánlott valamilyen plágiumszűrő alkalmazás használata, a benyújtott kéziratok ellenőrzésére.
  • A következőkben felsorolt szerkesztőségi adatokat a honlap megfelelő URL címével kell igazolnunk:
    • A folyóirat szakterületre vonatkozó célja és fókusza. Ebben a részben emeljük ki, hogy a folyóiratunk miben egyedülálló, mi lesz az újdonsága, és a tudományos életben milyen sajátos módszert vagy megközelítést fog képviselni.
    • Szerkesztői bizottság, szerkesztőségi tagok felsorolása. (A nemzetközi adatbázisoknál elvárt formátum: név, intézményi affiliáció, levelezési és e-mail-cím.)
    • Szerzőknek szóló útmutató a benyújtandó kézirat formai elvárásáról. Ajánlott egy folyamatleírást készíteni arról is, hogy mi történik a kézirat benyújtásától kezdve annak közléséig. Itt érdemes feltüntetni azt is, hogy az egyes folyamatok kb. mennyi időt vesznek igénybe. (Amit a DOAJ a regisztrációs kérelem során az adatlapon is kér, az a cikk elfogadása és publikálása között eltelt hetek száma.)
  1. A publikálás költségei (Business Model):
  • Ha a szerzőnek van pénzügyi kötelezettsége a folyóiratban való publikálásért cserébe, akkor ezt a honlapon részletesen mutassuk be! Ajánlott, hogy minden pénzügyi követelésnél szerepeljen a fizetési kötelezettség oka és a pontos összeg is.
  • Ha a szerzőnek nincs semmilyen fizetési kötelezettsége, akkor ezt is írjuk le a honlapon, mert a DOAJ-regisztráció során igazolnunk kell ezt az állítást is.
5. lépcső
5. lépcső
  1. Közzétételi szabványok és követendő gyakorlatok (Best practice):
  • A tartalom hosszú távú megőrzése érdekében ajánlott a folyóirat aktív archiválása az intézményi repozitóriumon kívüli szolgáltatónál (Archiving policy).
  • Ajánlott a folyóirat honlapján meghatározni, hogy a szerzők a kézirataik változatait milyen irányelvek szerint archiválhatják intézményi vagy külső repozitóriumban (Repository policy).
6. lépcső
6. lépcső
  • Cikkekre vonatkozó egyedi azonosítók használata. Könyvtárunkban a cikkek DOI azonosítóval való ellátására biztosítunk szolgáltatást, melyről a lábjegyzetben található linken lehet tájékozódni.[7] A DOI azonosítók lényege, hogy az online megjelenő folyóiratcikkek számára a honlaptól független, állandó elérést biztosítson.
  • A szerzők egyértelmű azonosítása érdekében az ORCID azonosító használata javasolt.[8]
  • A DOAJ-regisztráció során az utolsó javaslat az I4OC standardhoz[9] való alkalmazkodás. Ennek lényege, hogy ne csak a cikkek bibliográfiai adatait tegyük elérhetővé metaadat formájában, hanem a cikkekhez tartozó bibliográfiát is. Az I4OC standard célja, hogy a cikkek felhasznált irodalma egyszerű, géppel olvasható formátumban elérhető legyen. Ezek az adatok – az egyes DOI azonosítók regisztrációja során – a Crossref adatbázison keresztül tárolhatók, illetve javasoljuk még az egyes cikkek „landing page” oldalán a cikk absztraktja alatt a hivatkozott irodalmat is megjeleníteni, ami például az OJS rendszer szerkesztőfelületén beállítható.
  1. Lehetőségünk van a regisztrációs űrlap áttekintésére.

 

A folyóirat átvizsgálása során, a DOAJ csapata kérhet javításokat és kiegészítéseket, amiket szükséges elvégezni, és kb. 3 hónapon belül végleges döntést hoz folyóiratunkról.[10] Ha a DOAJ elutasítja a folyóiratunkat, akkor a hiányosságok javítását követően 6 hónap múlva lehet újból elindítani az eljárást. Ha a DOAJ csapata a leendő szerzőket megtévesztő információkat lát az oldalunkon, akkor 3 éves embargó időszakot állapít meg, és csak ennek lejártát követően nyújthatunk be ismételt kérelmet.[11]

Ha a folyóirat szerkesztőség úgy érzi, hogy a fenti kérdéseket tisztázták a folyóiratukkal kapcsolatban, és teljesíteni tudják a meghatározott feltételeket, akkor az alábbi linken elindíthatják a regisztrációs kérelmet: https://doaj.org/account/login?redirected=apply

*     *     *

Ha cikkünkkel vagy a körüljárt témával kapcsolatban bármilyen kérdése felmerült, forduljon hozzánk bizalommal. Mind a cikk szerzője, Krizsán Ivett (krizsan.ivett@lib.pte.hu), mind az Egyetemi folyóirat-platform felelőse, Lovász Dávid (lovasz.david@lib.pte.hu) állnak a rendelkezésükre.

Tervezzük, hogy a jövőben újabb blogposztokkal jelentkezünk, amelyek a tudományos folyóiratokkal szemben támasztott kritériumok, és az adatbázisokban való bekerülés kérdéseit járják körül. Ha nem szeretne róluk lemaradni, kövesse a Kalauz blogot vagy kedvelje az Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont Facebook-oldalát, ahol ezeket a tartalmakat megosztjuk.


• A szövegben előforduló internetes hivatkozások utolsó ellenőrzésének dátuma: 2020. december 8.

[1] https://kalauz.lib.pte.hu/adatbazisba-valo-bekerules-noveljuk-meg-folyoiratunk-lathatosagat/, https://kalauz.lib.pte.hu/scopusba-valo-bekerules-noveljuk-meg-folyoiratunk-lathatosagat/
[2] https://doaj.org/apply/guide/
[3] https://doaj.org/apply/why-index/
[4] https://doaj.org/search/journals?source=%7B%22query%22%3A%7B%22query_string%22%3A%7B%22query%22%3A%22Hungary%22%2C%22default_operator%22%3A%22AND%22%7D%7D%2C%22size%22%3A50%2C%22sort%22%3A%5B%7B%22created_date%22%3A%7B%22order%22%3A%22desc%22%7D%7D%5D%7D
[5] DOAJ: What does DOAJ define as Open Access? https://blog.doaj.org/2020/11/17/what-does-doaj-define-as-open-access/
[6] A Creative Commons hivatalos oldalán lehet tájékozódni róluk: https://creativecommons.org/about/cclicenses/
[7] PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont DOI Iroda: https://lib.pte.hu/hu/service/doi_iroda-186
[8] ORCID regisztrációhoz a szerzők itt találnak segítséget: https://orcid.org/help
[9] https://i4oc.org/
[10] https://doaj.org/apply/guide/#the-application-process
[11] https://doaj.org/apply/guide/#if-your-application-is-rejected

Krizsán Ivett
PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont
Tóth József Bölcsészettudományi és Természettudományi Kari Szakkönyvtár

Hozzászólások letiltva.

PTE Egyetemi Könyvtár és Tudásközpont | 2023

Fel ↑